שולחנות עגולים – ניהול דיון - מכון מעברים
610
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-610,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
שולחנות עגולים

שולחנות עגולים – ניהול דיון

מאפיינים:

  • שולחן עגול מאופיין באנשים שונים מתחומים שונים ומרקעים שונים אשר יושבים יחד בקבוצה חד פעמית שמתכנסת לדיון חד פעמי ביחד.
  • הדיון מוגבל בזמן ומקסימום מתרחש כשעה.
  • הקבוצה היא קבוצה של 10-12 איש בדרך כלל.

צורכי הפרט בקבוצת דיון :

במטרה שיהיה דיון אפקטיבי יש לתת מענה לצורכי חברי הקבוצה בדיון.

  • צורך להרגיש נוחות.
  • צורך לקבל ערך מעצם השתתפותי בדיון
  • צורך להשתתף ולשתף בדעותיי
  • צורך לחוות חוויה של התקדמות ועניין
  • צורך לראות שיש ערך להשקעה בדיון
  • צורך בכללים בסדר, בארגון ובהחזקה של הדיון.
  • צורך שלא תהיה השתלטות מצד אחד או התפזרות מאידך
  • צורך להיות שמור רגשית. צורך ליחס של כבוד ונימוס אחד כלפי השני גם אם יש הבדלים בדעות או התנגדויות עזות לדעות אחד של השני..

עקרונות עבודה – מענים לצרכים:

כמענה לצורכי הפרט בקבוצה על המנחה לפעול על פי העקרונות הבאים: העקרונות נותנים מענה לתוכן ולתהליך

מטרת המנחה:

  • להוביל את הדיון משאלת הדיון לכדי תובנות ומסקנות.
  • לתת מענה לצרכים של המשתתפים במהלך הדיון

תפקידי המנחה ברמת התהליך:

  • ישיבה מסודרת של כולם סביב המעגל וסגירת הדלת ( גבולות).
  • חלוקת תפקידים ברורה: אחראי זמנים, אחראי פרוטוקול.
  • הובלה של הדיון על פי השלבים
  • לתת לכל אחד להתבטא
  • להקפיד שכל אחד מדבר, אבל לא משתלט על הדיון. אם מישהו משתלט להרגיש נוח לומר לו – "נשמח לשמוע עוד אנשים אז ברשותך משפט אחרון" וכיו"ב.
  • לא לתת קיומו של פינג-פונג- זו קבוצה ולא שני אנשים. לבקש עוד התייחסויות.
  • מנחה אינו מדבר הרבה- אלא הקבוצה היא זו שבאה לדבר להקפיד לא להישאב לתכנים של הדיון. מצד שני מנחה אינו פאסיבי ושקט. מורגשת נוכחותו והוא נותן רשות דיבור למשתתפים.
  • חיזוק האינטראקציה – התייחסות אחד לשני. האם אתה מתחבר לדברים שנאמרו עד עכשיו או שנאמרו על ידי? . לעיתים אנשים מדברים בלי לחבר לאחרים בקבוצה והתפקיד של המנחה זה לחבר – "אז אתה תומך בדעה שx אמר ש…"או "אז אתה מסתכל על אותו נושא ש Y אמר רק מזווית אחרת, נכון?"
  • שמירה על כללי שיח – לא אומרים על אף דעה " שטויות/ מה פתאום", משתדלים שלא יכנסו אחד לדברי האחר.
  • חשוב אנרגיה בדיון – אם יש התלהבות והתלהטות זה לא דבר רע ולא צריך להמית את זה אלא לעשות בזה סדר – "אנחנו שמחים שמעניין את כולם אבל בואו נשמע מסודר.."
  • כשיש חוסר אנרגיה ותמימות דעים – נסו לעורר את הדעה הנגדית למשל "מישהו בחדר חושב אחרת?" ותנו לדבר בהרחבה כך שיהיה עומק לדיון.
  • לייצר אוירה חיובית ומאפשרת – לא לחוצה מדיי בזמנים ולא משחררת מדיי. אלא אוירה של עניין בתכנים ורצון לשמוע את כולם ולהבין באמת את הנושא לעומקו.
  • במידה ומישהו אמר משהו שלא ברור לבקש הבהרה, לא לעבור הלאה.
  • להיזהר מלהיות מושפע מרוח הקבוצה- אם הקבוצה מזלזלת במישהו או בדעתו המנחה נותן לו מקום ולא שופט אותו אלא להיפך מסביר אותו אם יש צורך.
  • לחץ הזמן מתבטא ב 20 דקות האחרונות שבהם כבר מתכווננים לסיום וכל הקבוצה צריכה לדעת שעליה לתת מסרים אחרונים לסיום להבטיח שיש תוצרים ברורים לדיון.
  • לתאר את התוצרים של הדיון ולבקש הסכמה של המשתתפים באופן כללי.
  • בסיום הדיון להודות לכל המשתתפים על תרומתם.

תפקידי המנחה ברמת התוכן:

  1. לתת חומר רקע רלוונטי – לוודא שיש יישור קו בסיסי על הנתונים והעובדות שהובילו לשאלת הדיון.
  2. לתת לאנשים שמשתפים בידע, בנתונים, בעובדות , ברציונל וכו' מקום ברור.
  3. לבקש ממי שמתאר דעות שונות לתת ביסוס ברור לטיעונים.
  4. לא לתת לאנשים להישאר בסיסמאות או באקסיומות, אלא לנסות לחפש את העומק לשאול שאלות כמו: האם בהכרח? מדוע אתה חושב כך? איך זה ניצב מול מציאות כזו?
  5. ריכוז שמדברים על הנושא עצמו ומכוונים לתת מענה לשאלת הדיון
  6. אנשים שונים עם אינטרסים שונים. הרבה פעמים הדעה לגבי התוכן נובעת מאינטרס מסוים, ולכן צריך לראות שברור לכולם מי מדבר ומאיזה זווית ראיה כדי שהלא מדובר יהיה שקוף יותר.
  7. לנהל את מהלך הסגירה. בכל 15 דקות לראות מה הבנו עד עכשיו. תנועה של שיחה היא במעגלים, ולכן אם לא נעצור ונגדיר במה התקדמנו אנו עלולים לחזור שוב לאותו מעגל. מומלץ לעשות סיכומי ביניים." אני מבין/ה מהדיון עד עכשיו שהקבוצה חושבת ש…" אפשר גם לרשום על הלוח כדי שיהיה ברור. "יש פה דעות לכאן ודעות לכאן אז.."
  8. בשלב הסיום יש לנהל את תהליך הסגירה ולראות שיש הסכמה על האופן שבו אתם מסכמים את תוצרי הדיון ואם אין אז הקבוצה מסייעת לדייק את המסרים.

חווית הדיון היא חלק מהצלחת השימוש בתוצרים שלו!

בהצלחה

No Comments

Post A Comment

twenty + 20 =