מה משמעות להיות סמנכ"ל/ית ? - מכון מעברים
1314
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-1314,single-format-standard,unknown,wp-accessibility-helper,accessibility-contrast_mode_on,wah_fstype_rem,accessibility-underline-setup,accessibility-location-right,ajax_fade,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

מה משמעות להיות סמנכ"ל/ית ?

סמנכ"ל זה תפקיד בכיר וחשוב, אבל מה בעצם מצופה ממנו או ממנה? מה המשמעות האופרטיבית להיות ס. מנכ"ל? לסמנכ"ל יש תפקידים ייחודיים לו המחייבים אותו מחד לסייע למנכ"ל ומאידך לאתגר אותו

 

תפקידיו של סמנכ"ל בכל ארגון בהיותו תחת מנכ"ל הוא באים לידי ביטוי באחריות רחבה יותר ברמת הארגון כולו ומהווה שותף משמעותי לתהליכי קבלת החלטות של הארגון. הסמנכ"ל מהווה יד ימינו של המנכ"ל ומסייע לו בכל הדרוש בתחומים מרכזיים במסגרת תפקידו המקצועי והניהולי. הסמנכ"ל מהווה גורם ניהולי בכיר במטה הארגון. לפיכך תפקידיו נובעים מאותו חזון וייעוד של הארגון. עליו לסייע למנכ"ל להשגת מטרות הארגון תוך פיתוח והבטחת איתנות פיננסית. תפקידיו מבוססים על:

ניהול תחום מקצועי – סמנכ"ל נדרש במסגרת תפקידו:

1. תחום התוכן המקצועי – עליו לקדם באופן אקטיבי את התחום המקצועי לעומק ולרוחב כך שיהיה בסיס איתן למקצועיות של הארגון בתחום. סמנכ"ל נדרש לקחת על עצמו לקדם ולפתח את המקצועיות של העובדים, המנהלים כמו גם היחידה כולה שבאחריותו כולל אחריות כלפי הארגון כולו. כמו כן, סמנכ"לים בכספים, תפעול, מש"א וניהול שותפויות נדרשים לשכלל ולבסס את מקצועיותם. זאת על מנת להבטיח שהערך שלהם יהיה יעיל ואפקטיבי באותה עת.
2. תחום השותפויות – אפיון מהותי בארגונים חברתיים ובשירותים חברתיים- ריבוי שותפויות עם מגזרים שונים בסיטואציות שונות ומגוונות. אחד מתפקידיו של הסמנכ"ל הוא לבסס, לפתח ולהעמיק את השותפויות, שנעשות במרחב פועלו ובמרחב של הארגון כולו. הסמנכ"ל הופך דמות מייצגת לכישוריו וליכולותיו של הארגון לקדם שותפויות ולהיות שותף ראוי ומועדף. ניהול שותפויות הוא תחום עדין שנע על הציר בין אינדיבידואציה כך שלכל שותף יש את התחום שלו והביטחון בתחומו לבין תהליכים סימביוטיים בין שותפים. השאיפה היא שהסמנכ"ל ידע "מתי הוא מתחיל ומתי השותף ממשיך", איך לנהל ברגישות פוליטית ובענייניות מקצועית את מערך השותפים כחלק מהותי מתפקידו והובלתו.
3. תחום הטריטוריה שבניהולו – מצופה כמו מכל מנהל איכותי שהסמנכ"ל ישקיע משאבים גם בניהול השוטף. בניהול השוטף אין הכוונה בכיבויי שריפות אלא בהחזקה של הקיים, להבדיל מנטייה להעמיק ולהשקיע אנרגיות ב"חדש". יכולת לפתור בעיות ולתקן דפוסים כושלים בתהליכים קיימים, לשכלל ולשפר את הביצועים של העובדים והמנהלים- ותיקים וחדשים כאחד.
להבדיל מהמנכ"ל שיש לו תפקיד מהותי ביצירת הזדמנויות ופיתוח הדבר הבא, לסמנכ"ל יש מקום משמעותי ניהולית בהעמקה, בביסוס היכולות, בקידום אנשים ובפיתוח שלהם תוך הרחבת מידת ההצלחה והאפקטיביות של הקיים.
4. הארגון כולו – פעמים רבות בתחום השירותים החברתיים מוקצים משאבים מעטים יחסית בתשתיות ארגוניות. הכשל נמצא מעצם העובדה שזה נחשב מותרות או שנדיר לפגוש תורם, קרן או משרד ממשלתי שמוכנים להשקיע בתשתיות של הארגון. לכן היכולת להקצות לכך משאבים קטן ולעיתים אף הופך פחות לגיטימי. מנכ"לי ארגון חברתי משקיעים כ 50% – 60% מזמנם עבור פיתוח משאבים של הארגון. זהו כוח ההישרדות והקיימות ולפיכך גם הפניות של המנכ"ל פנימה צריכה להיות יותר נמוכה מהצורך בפועל.
לפיכך הסמנכ"ל נדרש לפעולה פנים ארגונית מאסיבית יותר ומשמעותית. עליו להיות הפנים לארגון פנימה במובן הרחב והמערכתי של עבודה ניהולית, תהליכית וארגונית. העיסוק בשיפור תהליכים, טיפול ופתרון בעיות ארגוניות וניהוליות, הובלת נהלים ומדיניות, הובלה ערכית ומוסרית – כל אלו צריכים להיות בעלי משקל משמעותי במסגרת תפקידו.

ארבעת תפקידים אלו מהווים אבני יסוד של פעולתו של הסמנכ"ל ומאפשרים לארגון להתמודד בצורה אפקטיבית עם הנדרש ממנו במישורים השונים כמו גם לשמור על איזונים בין הפנים לחוץ , בין החדש לקיים ובין תשתיות לשוטף.

ניהול מטה – סמנכ"ל נדרש במסגרת תפקידו:
• עיצוב ותחזוקה של תשתיות הארגון שבתחום אחריותו.
• מדיניות ונהלים – ביסוסם על בסיס אסטרטגיית הארגון ,כתיבתם בשיתוף עם השטח ובהתאמה לצרכים בפועל של השטח ולסטנדרטיזציה המצופה ברמת הארגון והטמעתם.
• תהליכי עבודה מוסדרים – תשומת לב לתהליכים המתרחשים בין הגורמים השונים. עיצוב תהליכים המאפשרים זרימה ותנועה מהירה לצד מקצועיות ואחריות ביצועית. יצירת תנאים המאפשרים לשטח לעבוד בצורה נכונה.
• ידע, כלים ושירותים – מתן שירות וכלים לשטח התומכים בשטח לבצע את המצופה ממנו .
• יצירת סינרגיה ואינטגרציה בין חלקי הארגון השונים בהקשר לתחום פועלו של הסמנכ"ל
• מתן מענה אפקטיבי ויעיל לצורכי השטח
• פתרון בעיות ארגוניות בהווה וקבלת החלטות על עיצוב פתרונות לעתיד על בסיס הובלת המנכל ובשותפות אתו ובתהליכי שיתוף ולמידה מהשטח.

כמנהל בכיר – סמנכ"ל נדרש במסגרת תפקידו:
• דוגמא אישית בכל- בהתנהגות, במסרים מילוליים ובלתי מילוליים, בתקשורת ובעשייה. צופים בכל מעשיו ומתרגמים אותם. עליו לשקול כמעט כל פעולה שלו.
• אחריות גבוהה על כל הנעשה בארגון – האחריות מחייבת שיח ענייני , מקצועי ומעמיק בסוגיות קטנות כגדולות.
• קבלת החלטות מוקפדת לאור איסוף נתונים, ניתוח, עיבוד, בחינת חלופות, תכנון, יישום ובקרה. רציונל מובנה ומוסכם להחלטות שהתקבלו שהנהלה שותפה לו ומגבה אותו מול השטח.
• חלוקת סמכויות- בידי מנהל בכיר מירב הסמכויות בתחומו ובתפקידו לייצר מרחב פעולה של זרימה ארגונית, ובכך לחלק את הסמכויות באחריות ותוך בקרה על ביצוע. כולל חניכה מקצועית וניהולית.
• להתוות דרך ולעורר השראה- הניהול הבכיר הוא היד המכוונת וצריכה לעורר השראה בקרב אנשיה ובסביבתה. להראות את הדרך הנכונה ולהצהיר עליה במפגשים השוטפים מעבר לטיפול במשימות ובאנשים ספציפית.
• חוסן נפשי והתנהלות בוגרת ואחראית – מנהל בכיר נדרש להתנהגות מרוסנת לאחר שעשה עיבוד של רגשותיו. אין עליו להתפרץ, להיות אימפולסיבי בפעולותיו (אחרת הוא מייצר חוויה של פחד מעצם היותו בלתי צפוי ). עליו להיות שקול ביוזמותיו, בתגובתו ובהתנהלותו פנימה והחוצה. עליו לעורר ביטחון בסביבתו בכך שהוא שקול בצעדיו ולא פועל על פי הנחות אמוציונאליות ונפשו אינו נסערת על המתרחש אלא מסוגלת לשאת זאת ולבחון לעומק.
• עבודה מתודית מבוססת הנחות מוסכמות קריטריונים ליצירת חוויות הוגנות, סדר ויציבות מערכתית. עבודה מתודית מייצרת מערך ציפיות סביר ומובנה לאנשים שמקדמת יצירתיות.
• הכל חשוב – הבנה שכמנהל בכיר יש לו אחריות לקטן ולגדול – קודם כל ל ""HOLDING, פתרון בעיות שוטף, אחר כך ובמקביל ביסוס תשתיות ארגוניות, ניהוליות וכיו"ב ולעתיד של הארגון – חשיבה ארוכת טווח ויצירת פתרונות לדפוסים חוזרים וליצירת שיפורים מהותיים.
• בנייה ופיתוח תשתיות – בניה ופיתוח של צוות ניהולי אחראי שיכול להניע את התחומים השונים באופן מיטבי תוך ליווי אישי צמוד ומוקפד ובמקביל יכולת לתכלל את כל התחומים לכדי עשייה זורמת מקצועית ותומכת בשאר הגורמים מחוץ לתחום המנהל.

• ידע והעברת ידע- אחריות לשכלול, שימור והפצה בתחומו ובהנהלה של מסד נתונים לקבלת החלטות, תשתיות ידע מקצועי. שקיפות והעברת ידע בין המנהלים והעובדים תחתיו ובין הערוצים השונים בארגון.
• תקשורת ויחסי אנוש – מחויבות לבניה, עיצוב ופיתוח התקשורת בתוך הארגון בין הערוצים השונים. תקשורת עניינית אחראית, שעוסקת בפתרון בעיות ולא בחיפוש אשמים, שעוסקת בקידום ובבניה ולא ברכילות ובהרס.
• ייצוגיות – מנהל בכיר הוא דמות ייצוגית וככזו עליו לפעול למול כל המערכות –ספקים, לקוחות, עובדים, מנהלים, מתחרים וממשקים.
• אחריות ניהולית כלפי כל המעגלים הרלוונטיים לארגון- ניהול מנהלים ועובדים, ניהול ממשקים עמיתים, ניהול ספקים, לקוחות, ניהול קשרי עבודה עם מגוון בעלי העניין של הארגון.
• מנהל בכיר פועל להיות מבצע בצמתים, בפתיחת חסמים והרחבת הגבולות ואף יותר בפיתוח ותכלול – עליו להימנע מלהוות חסם לזרימת המידע והפעולה ולפעול לכך שעובדיו יבצעו את המשימות ויפעלו על פי הכוונה, שיטות עבודה, פתיחת ערוצים שהמנהל הבכיר פתח להם. אחראי לנהל יותר את ההתמקצעות, הנתיבים, המידע, ביסוס האחריות והסמכויות ,התהליכים. כמו גם עיסוק בבקרה, בפיתוח וקבלת החלטות. נוכחות משמעותית בצמתים קריטיים.

לסיכום הסמנכל מקבל אחריות על שלושה מרכיבים יסודיים בתפקידו: היותו מנהל בכיר בארגון, היותו מנהל תחום מקצועי עליו הוא אמון ולבסוף היותו חלק ממטה הארגון. לכל אחד מהמרכיבים תואר לעיל המשמעויות האופרטיביות. כמו כן בפועל עליו להרחיב ולפתח את המיומנויות בארבעה מישורים: אחריות למקצועיות ולטריטוריה הניהולית שלו כמו גם אחריות לארגון כולו ואף לממשקים חיצוניים, שותפים ושותפויות. היותו בין המנכל לארגון מחייב אותו לפעול גם פנימה וגם במידה החוצה בצורה מאוזנת ומדוברת עם המנכ"ל.

המאמר מופנה לנשים ולגברים כאחד.

אין תגובות

הוספת תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות צבעים